Main Page Sitemap

Korte recensie de aanslag harry mulisch

korte recensie de aanslag harry mulisch

Gisteren 30-9-08 keek ik naar de Aanslag.
De buren, cewe fotoservice kortingscode de zoon van Fake Ploeg en tooltopper kortingscode de moordenaar, en ten slotte het buurmeisje dat het lijk had verplaatst.Dan zegt zij; "Dat wilde ik maar mijn vader zei, 'Nee daar niet, daar zitten joden".Tijdens vier keerpunten van de naoorlogse geschiedenis ontmoet Anton de overlevenden van toen en de nazaten van de vermeende schuldigen, om tot de slotsom te komen dat iedereen schuldig en onschuldig.Niet dat karaktertekening en stijl onverzorgd zijn, maar ze dienen wel duidelijk het hogere doel: de door de hoofdpersoon ongewilde why-done-it-plot.Waarom hebben jullie het lijk van van der Ploeg voor ons huis gelegd en niet bij de andere buren.Na enkele uren werd Anton weer teruggebracht naar Haarlem, en vandaar ging hij met een konvooi naar Amsterdam, op weg naar zijn oom.Wel vind ik het argument dat het boek goed gevonden moet worden omdat er verwijzingen instaan naar de oude Griekse mythologie niet relevant.Mede door die optiek geeft de eerste recensie deze roman van Mulisch de volle vijf sterren.Het verhaal vertelt meer dan een verhaal.Eerste persoonlijke reactie, een boeiend verhaal wat lekker wegleest.
De eerste recensie haalt het feit aan dat De code promo vente du diable Aanslag meer is dan alleen een ijzersterke roman.
Dan klinken er buiten schoten.
Aanrader: De aanslag (1982 vlot geschreven, perfect geconstrueerd en razend spannend De aanslag is de ideale Tweede-Wereldoorlogroman voor iedereen die opziet tegen de peilloze tragiek van Reves Familie Boslowits of de nihilistische onzekerheid van Hermans Donkere kamer.
De Duitsers ontdekken dan het lijk van Ploeg.
Het spannende verhaal met daaromheen de sfeer van de Tweede Wereldoorlog zorgt ervoor dat je het boek niet snel weglegt en je hem zonder moeite in een ruk uitleest.
Recensie De aanslag door: Anne-Marie Van den Bosch op 2 likes Een boek dat waarschijnlijk door zovelen gelezen is aangezien het ook nog op de literatuurlijsten van de middelbare scholen staat, en dan tref ik hier maar 1 reactie?Henk Neve Oz, 15:56 #10 "Er komen helemaal geen verassingen in het verhaal voor" Volgens mij wel.Kastelen worden opgeworpen, duinen ontstaan en worden weggeslagen, flessenpost spoelt aan, maar Harry Mulisch blijft.Je kan toch niet vantevoren weten warrom Ploeg is vermoord en door wie.Al met al vind ik de eerste recensie de beste.Andere personages wisselen elkaar geleidelijk af, van een tweede hoofdpersoon is geen sprake.En steun een boekhandel bij jou in de buurt.Het is januari 1945, hongerwinter in Haarlem.Want dan weet ik hoe betrouwbaar/professioneel deze recensie is, en dat is best belangrijk voor mijn examen.En een droom blijft het, ook als hij in de jaren daarop, de plek des onheils nog eens bezoekt.De aanslag biedt daarmee een verdieping en een relativering van de schuldvraag in elke oorlog, een studie in fictie die voor 1945, 1952, 1956, 1966 en 1981 geldig blijft, maar ook voor 2007.

Colofon Huisregels Disclaimer Veelgestelde vragen Adverteren Contact).
In 1956 kwam Anton zijn vroegere vriendje Fake Ploeg, de zoon van de vermoorde NSB-er tegen in een demonstatie.

[L_RANDNUM-10-999]